Monday, March 29, 2010

Kisah Nabi Idris

Tidak banyak keterangan yang didpti tentang kisahNabi Idris di dalam Al-Quran mahupun dalam kitab-kitab Tafsir dan kitab-kitabsejarah nabi-nabi.Di dalam Al-Quran hanya terdpt dua ayat tentang Nabi Idrisiaitu dalam surah Maryam ayat 56 dan 57:
"Dan ceritakanlah { hai Muhammad kepada mereka , kisah } Idris yang terdpttersebut di dalam Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sgt membenarkandan seorang nabi. 57 - Dan Kami telah mengangkatnya ke martabat yangtinggi." { Maryam : 56 - 57 }
Nabi Idris adalah keturunan keenam dari Nabi Adam putera dari Yarid binMihla'iel bin Qinan bin Anusy bin Syith bin Adam A.S. dan adalah keturunanpertama yang dikurniai kenabian menjadi Nabi setelah Adam dan Syith.
Nabi Idris menurut sementara riwayat bermukim di Mesir di mana ia berdakwahuntuk agama Allah mengajarkan tauhid dan beribadat menyembah Allah sertamembeeri beberapa pendoman hidup bagi pengikut-pengikutnya agar menyelamat diridarii seksaan di akhirat dan kehancuran serta kebinasaan di dunia. Ia hidupsampai usia 82 tahun.
Diantara beberapa nasihat dan kata-kata mutiaranya ialah :

1 .Kesabaran yang disertai iman kepada Allah membawa kemenangan.
2 . Orang yang bahagia ialah orang yang berwaspadadan mengharapkan syafaat dari Tuhannya dengan amal-amal solehnya.
3 . Bila kamu memohon sesuatu kepada Allah danberdoa maka ikhlaskanlah niatmu demikian pula puasa dan solatmu.
4 . Janganlah bersumpah dalam keadaan kamu berdustadan janganlah menuntup sumpah dari orang yang berdusta agar kamu tidakmenyekutui mereka dalam dosa.
5 . Taatlah kepada raja-rajamu dan tunduklah kepadapembesar-pembesarmu serta penuhilah selalu mulut-mulutmu dengan ucapan syukurdan puji kepada Allah.
6 . Janganlah iri hati kepada orang-orang yang baiknasibnya, karena mereka tidak akan banyak dan lama menikmati kebaikan nasibnya.
7 . Barang siapa melampaui kesederhanaan tidaksesuatu pun akan memuaskannya.
8 . Tanpa membagi-bagikan nikmat yang diperolehnyaseorang tidak dpt bersyukur kepada Allah atas nikmat-nikmat yang diperolehinyaitu.
Dalam hubungan dengan firman Allah bahawa Nabi Idris diangkat kemartabat tinggiIbnu Abi Hatim dalam tafsirnya meriwayatkan bahawa Nabi Idris wafat tatkalaberada di langit keempat dibawa oleh seorang Malaikat Wallahu a'alam bissawab.

No comments:

Post a Comment